Преди 105 години - на 11 юни 1906-а в Париж стартира редовния градски трaнспорт с автобуси. Първият автобус на линия е Brillié-Schneider с четирицилиндров двигател с мощност 35 к.с. и се е движел по маршрут от църквата Сен-Жермен де Пре до Монмартър и обратно. Той е бил собственост на Главната компания за омнибуси /Compagnie générale des omnibus - CGO/, която притежавала монопол за сухоземните пътни превози в Париж.
Думата Omnibus в превод от латински означава "общ" и още през 19-и век градският обществен трaнспорт е бил неотделима част от живота на парижани. Сред създателите на френския обществен транспорт е физикът Блез Паскал. Собствениците на обществените карети им измисляли запомнящи се имена, но каретите не били много.
"Плащането за всяко писмо, за билета в омнибус означава за мен ужасен разход и аз не излизам от къщи за да пазя дреxите си" - пише в дневника си Оноре де Балзак. Сюжетът на един от разказите си великият писател ce разгръща около праобраза на съвременния градски автобус - в случая конски еkипаж с "империал", т.е. допълнителни места на покрива. В разказа фигурират гондоли, малки и големи дилижанси - почти всички видове обществени карети на времето. Балзак пише и за гратисчиите - не само возещите се без билет, но и тези, които собственикът на екипажа е качвал наднормено, разчитайки на снизходителността на познат полицай. Първите ограничения в обществения транспорт на Париж са наложени още през 1662-а от краля-слънце - Луи XIV, когато по инициатива на самия Блез Паскал са били пуснати първите обществени карети.
Как се е появил терминът "омнибус"? За пръв път името е използвано в град Нант, където на един от площадите на удобно място за спирка на градския транспорт, избрано от един от собствениците на карети Станислас Бодри имало шапкарско ателие, наречено Omnes. Бодри с известна доза хумор нарекъл екипажа си Omnes omnibus, което в свободен превод означава "всички в една шапка". Нещата потръгват и в 1828-а Бодри получава патент от префекта на полицията на Париж за d'Entreprise générale des omnibus (EGO) – транспортна компания за "превоз на населението срещу фиксирано плащане по установени маршрути". Тогава Бодри вече има над 100 карети, а парижаните научават добре нова дума - името омнибус.
Бодри, обаче, скоро фалира и се самоубива, а наследник в градския транспорт му става основаната на 22 февруари 1885-а Compagnie générale des omnibus (CGO). Тя прави и първите опити да използва вместо коне моторно задвижване през есента на 1905-а в рамките на Парижския автосалон. По-смелите пътници можели да избират между паромобил Serpollet, бензоелектрическите хибриди на De Dion-Bouton и Krieger, и машини с ДВГ - Brillié-Schneider, Latil, Panhard. CGO в крайна сметка избира Вrillié-Schneider, която получава поръчка да 150 омнибуса.
В 1913-а в Париж има вече 47 градски маршрута с обща дължина 260 км, покривани от близо 900 омнибуса, през януари същата година от улиците изчезва последният от 700-е конни екипажа, а в лексикона на парижани влиза още една дума - автобус. Автобусните маршрути тогава се отбелязвали с буквите на латинската азбука, но те не достигнали и добавили и цифри. От омнибусите градските автобуси наследили качването от задната площадка, откъдето се влизало в салона първа класа, а по винтовата стълба на покрива при пролетариите втори клас.
За разлика от Берлин и Лондон, в Париж, обаче двуетажните автобуси доста бързо изчезнали от улиците, като причина за това бил обърнал се дабълдекер на площад Етоал. Откритата площадка обаче се запазила и заради писателя Сименон тези автобуси станали любими на комисар Мегре, защото на площадката можело да се пуши. За последен път подобен автобус минава по улиците на Париж през 2002-а по 29-и маршрут.
Парижките автобуси имали необичайна компановка, наложена от необходимостта за повече пътнически места. Шофьорът буквално възсядал мотора при първия сериен автобус Renault, модел PN от 1927-а. При дължина от 8,2 м автобус побирал 16 човека в първи и 12 във втори клас. Задвижвал се от 4-цилиндров двигател с мощност 45 к.с. и служил вярно на парижани до 1950-а.
В 1921-а Compagnie générale des omnibus слиза от сцената, а в наши дни функциите й се изпълняват от Régie autonome des transports parisiens (RATP), обединяващо всички видове градски обществен транспорт без такситата. Образци на старите парижски омнибуси, автобуси, тролеи и трамваи могат да се видят в Musée des transports urbains, interurbains et ruraux в Коломбе, окръг Горна Сена.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!